Η πρώτη επίσημη αναβίωση της περίφημης πλατωνικής διαδρομής του Μίνωα από την
κρητική ενδοχώρα προς το Ιδαίο Άντρο, μέσω του Κρουσώνα και της Ζωμίνθου,
διοργανώνει ο δήμος Μαλεβιζίου και ο Πεζ
οπορικός
Όμιλος Ηρακλείου, την Κυριακή 13 Μαΐου. Πρόκειται για την πορεία που σύμφωνα με
τον Πλάτωνα πραγματοποιούσε ο Μίνωας κάθε εννέα χρόνια από την Κνωσό, για να
επισκεφτεί τον πατέρα του τον Δία στην Ίδη και να τον συμβουλευτεί για θέματα
νόμων και δικαίου. Τη σημαντική αυτή εκδήλωση της αναβίωσης της πλατωνικής
διαδρομής του Μίνωα στηρίζουν με τη συμμετοχή τους οι κινήσεις Ενεργών Πολιτών
Malevistas και Minoistas.
Υπενθυμίζεται ότι οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ανωγείων έχουν συμφωνήσει από κοινού στην ανάδειξη του "πλατωνικού δρόμου του Μίνωα", που πρώτος επισήμανε ο αείμνηστος καθηγητής Γ. Σακελλαράκης, στοχεύοντας στη καθιέρωση ενός νέου πολιτιστικού - φυσιολατρικού προορισμού, που θα προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τους σπουδαίους τόπους, της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της κρητικής μυθολογίας, αλλά και να απολαύσει τη μοναδική φύση του Ψηλορείτη.
Η πρώτη αυτή αναβίωση ενός σημαντικού τμήματος της "ιεράς πορείας" των Μινωιτών, περιλαμβάνει 5ωρη περίπου πεζοπορία, η οποία έχει ως αφετηρία τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου και τελικό προορισμό τον Κρουσώνα. Η διαδρομή ακολουθεί εξαιρετικής ομορφιάς φυσικά περάσματα και προαιώνια μονοπάτια που ξεκινούν από τον κάμπο της Ζωμίνθου, διατρέχουν τους καταπράσινους λαγκούς του Ψηλορείτη, διασχίζουν τον ανθισμένο οπωρώνα στο Λιβάδι του Κρουσώνα και μέσα από το εντυπωσιακό Κρουσανιώτικο Φαράγγι, καταλήγουν στο τέρμα της πορείας. Στάσεις σε μοναδικής ομορφιάς δασωμένες κοιλάδες, φυσικές πηγές αλλά και σε εντυπωσιακά μιτάτα και ασβεστοκάμινα θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της πορείας. Ένα παραδοσιακό κέρασμα από τοπικά εδέσματα του γυναικείου συνεταιρισμού "Κρουσανιώτισσα" θα προσφερθεί από το Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού και Περιβάλλοντος του δήμου Μαλεβιζίου, στο μέσον περίπου της διαδρομής, στο ξωκλήσι της Αγίας Μαρίνας στο Λιβάδι.
Η μεταφορά των συμμετεχόντων, που θα πραγματοποιηθεί με τη φροντίδα του Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου, θα γίνει με τουριστικά λεωφορεία, τα οποία θα ξεκινήσουν από από τα ΚΤΕΛ Χανιώπορτας και από την Πλατεία του Δημαρχείου στο Γάζι την Κυριακή 13 Μαΐου στις 8 το πρωί, και θα μεταφέρουν τους εκδρομείς μέσω Ανωγείων στη Ζώμινθο. Τα ίδια λεωφορεία θα μεταβούν στον Κρουσώνα, για να παραλάβουν τους συμμετέχοντες μετά το πέρα της διαδρομής και να τους μεταφέρουν στο Ηράκλειο και στο Γάζι, αντίστοιχα. Στους συμμετέχοντες πεζοπόρους δίνεται η ευκαιρία να ακολουθήσουν την πλήρη 6ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Κρουσώνα ή, εναλλακτικά την ηπιότερη, 4ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Λιβάδι, από όπου θα ξεκινούν επίσης λεωφορεία της επιστροφής.
Το κόστος συμμετοχής είναι 12 ευρώ, ενώ οι νέοι κάτω των 25 ετών και οι φοιτητές θα πληρώσουν 6 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στον Πεζοπορικό Όμιλο Ηρακλείου Σμύρνης 43, Ηράκλειο, τηλ. 2810344588 από τις 8.00 - 10.00 το βράδυ και στην ιστοσελίδα www.pezoporikos.gr, καθώς και στο Δήμο Μαλεβιζίου τηλ. 2813400688 ώρες γραφείου.
Υπενθυμίζεται ότι οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ανωγείων έχουν συμφωνήσει από κοινού στην ανάδειξη του "πλατωνικού δρόμου του Μίνωα", που πρώτος επισήμανε ο αείμνηστος καθηγητής Γ. Σακελλαράκης, στοχεύοντας στη καθιέρωση ενός νέου πολιτιστικού - φυσιολατρικού προορισμού, που θα προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τους σπουδαίους τόπους, της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της κρητικής μυθολογίας, αλλά και να απολαύσει τη μοναδική φύση του Ψηλορείτη.
Η πρώτη αυτή αναβίωση ενός σημαντικού τμήματος της "ιεράς πορείας" των Μινωιτών, περιλαμβάνει 5ωρη περίπου πεζοπορία, η οποία έχει ως αφετηρία τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου και τελικό προορισμό τον Κρουσώνα. Η διαδρομή ακολουθεί εξαιρετικής ομορφιάς φυσικά περάσματα και προαιώνια μονοπάτια που ξεκινούν από τον κάμπο της Ζωμίνθου, διατρέχουν τους καταπράσινους λαγκούς του Ψηλορείτη, διασχίζουν τον ανθισμένο οπωρώνα στο Λιβάδι του Κρουσώνα και μέσα από το εντυπωσιακό Κρουσανιώτικο Φαράγγι, καταλήγουν στο τέρμα της πορείας. Στάσεις σε μοναδικής ομορφιάς δασωμένες κοιλάδες, φυσικές πηγές αλλά και σε εντυπωσιακά μιτάτα και ασβεστοκάμινα θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της πορείας. Ένα παραδοσιακό κέρασμα από τοπικά εδέσματα του γυναικείου συνεταιρισμού "Κρουσανιώτισσα" θα προσφερθεί από το Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού και Περιβάλλοντος του δήμου Μαλεβιζίου, στο μέσον περίπου της διαδρομής, στο ξωκλήσι της Αγίας Μαρίνας στο Λιβάδι.
Η μεταφορά των συμμετεχόντων, που θα πραγματοποιηθεί με τη φροντίδα του Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου, θα γίνει με τουριστικά λεωφορεία, τα οποία θα ξεκινήσουν από από τα ΚΤΕΛ Χανιώπορτας και από την Πλατεία του Δημαρχείου στο Γάζι την Κυριακή 13 Μαΐου στις 8 το πρωί, και θα μεταφέρουν τους εκδρομείς μέσω Ανωγείων στη Ζώμινθο. Τα ίδια λεωφορεία θα μεταβούν στον Κρουσώνα, για να παραλάβουν τους συμμετέχοντες μετά το πέρα της διαδρομής και να τους μεταφέρουν στο Ηράκλειο και στο Γάζι, αντίστοιχα. Στους συμμετέχοντες πεζοπόρους δίνεται η ευκαιρία να ακολουθήσουν την πλήρη 6ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Κρουσώνα ή, εναλλακτικά την ηπιότερη, 4ωρη διαδρομή από Ζώμινθο έως Λιβάδι, από όπου θα ξεκινούν επίσης λεωφορεία της επιστροφής.
Το κόστος συμμετοχής είναι 12 ευρώ, ενώ οι νέοι κάτω των 25 ετών και οι φοιτητές θα πληρώσουν 6 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στον Πεζοπορικό Όμιλο Ηρακλείου Σμύρνης 43, Ηράκλειο, τηλ. 2810344588 από τις 8.00 - 10.00 το βράδυ και στην ιστοσελίδα www.pezoporikos.gr, καθώς και στο Δήμο Μαλεβιζίου τηλ. 2813400688 ώρες γραφείου.
Η Πλατωνική διαδρομή του Μίνωα
Η διαδρομή από τον Κρουσώνα στη Ζώμινθο και από εκεί στο Ιδαίο Άντρο, αποτελεί για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον Γιάννη Σακελλαράκη, τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ίδης. Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου Άντρου, στο μέσον περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας.
Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας ("Μίνως Εννέωρος") κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του τον Δία.
Η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά την διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος -πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας-, ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. Στην δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι "λειμώνες", όπως το "Κρουσανιώτικο Λιβάδι" και τα άλση, τα ψηλά δέντρα, και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.
Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Άντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες -από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους-, όχι μόνο από Κρήτες πιστούς αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο ως μια από τις σημαντικότερες αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.
Η διαδρομή από τον Κρουσώνα στη Ζώμινθο και από εκεί στο Ιδαίο Άντρο, αποτελεί για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον Γιάννη Σακελλαράκη, τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ίδης. Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου Άντρου, στο μέσον περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας.
Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας ("Μίνως Εννέωρος") κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του τον Δία.
Η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά την διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος -πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας-, ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. Στην δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι "λειμώνες", όπως το "Κρουσανιώτικο Λιβάδι" και τα άλση, τα ψηλά δέντρα, και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.
Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Άντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες -από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους-, όχι μόνο από Κρήτες πιστούς αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο ως μια από τις σημαντικότερες αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου